19.4.2024

TIEDOTE: Finnsecurity ry:n Turvallisuuspalkinto Ilmatieteen laitoksen pääjohtajalle, Petteri Taalakselle

Turvallisuusjärjestö Finnsecurity ry on myöntänyt Turvallisuuspalkinnon Ilmatieteen laitoksen pääjohtajalle, Petteri Taalakselle. Taalas on nostanut esille ilmastonmuutoksen vaikutukset luonnonilmiöihin, jotka osaltaan lisäävät ihmisille ja infrastruktuurille aiheutuvia vahinkoja. Finnsecurity myöntää edellisvuoden Turvallisuuspalkinnon aina toimintavuotta seuraavassa kevätkokouksessaan.

-Tunnustuksena myönnettävän palkinnon perusteluna on erityisesti se, että pääjohtaja Petteri Taalas on käsitellyt teemaa monipuolisesti sekä kansainvälisissä että kotimaisissa yhteyksissä. Ilmastotekijät yhdistyvät poliittisiin, taloudellisiin ja valtiorajat ylittäviin turvallisuusilmiöihin, jotka helposti aiheuttavat turhankin dramaattisia ja populistisia uhkakuvia, toteaa Finnsecurity ry:n puheenjohtaja Juha Uskali.

Pääjohtaja Taalas osallistuu aktiivisesti ilmastokeskusteluun ja esittää asioiden mittasuhteet faktojen pohjalta. Tämä hälventää ilmastonmuutoksen aiheuttamaa maailmanlopun pelkoa vahvistaen samalla ihmisten turvallisuuden tunnetta.

Ilmastoilmiöt ovat yksi tärkeä turvallisuustekijä muiden joukossa

Petteri Taalas on suomalainen meteorologi ja hän on toiminut Ilmatieteen laitoksen pääjohtajana vuodesta 2002 lähtien, paitsi vuosina 2005–2007 työskennellessään johtajana ja 2016–23 pääsihteerinä Maailman ilmatieteen järjestössä (WMO).

IMG_Taalas.jpg

Kuvassa palkinnon vastaanottanut Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja Petteri Taalas.

Finnsecurity ry on vuodesta 1984 alkaen myöntänyt tunnustuspalkinnon turvallisuusalalla huomioitavasta toiminnasta, teosta, keksinnöstä tai pidemmän aikavälin saavutuksista. Aiemmin palkinto on kohdistunut pääosin yritysturvallisuuden saralla toimiviin. Maailmantilanteen kärjistyminen pandemian aikana ja sen jälkeen uusien sotien sytyttyä ovat olleet kokonaisturvallisuuden näkökulmasta kaikkia koskettava ja yritystenkin toimintaan vaikuttava asia.

Tiedote 18.4.2024 (PDF)